سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دعاوی علامت تجاری

دعاوی علامت تجاری

در این مقاله قصد داریم تا شما متقاضیان را با شرایط و مراحل طرح دعاوی علامت تجاری ، انواع دعاوی علامت تجاری و مجازات های مربوط به آن و… آشنا کنیم .
به طور کلی دعاوی علامت تجاری به بعد از ثبت و قبل از آن بر می گردد که در هر کدام با در نظر گرفتن قوانین و ضوابط می توانید از حقوق علامت تجاری ثبت شده به نام خود دفاع نمایید .

پس از به ثبت علامت تجاری تمامی حقوق ، مزایا و بهره مندی از آن برند یا علامت تجاری به فرد ثبت کننده آن تعلق می گیرد .
در وضعیتی که حق و حقوق صاحب علامت تجاری و هم چنین بهره گیری از آن مورد سوء استفاده اشخاص دیگر قرار بگیرد ، فرد می تواند با توجه به وضعیت ثبت برند و در نظر گرفتن شرایط مربوطه نسبت به اقامه دعوی اقدام نماید .

ثبت علامت تجاری

 

 طرح دعاوی علامت تجاری 

صاحب علامت تجاری در صورتی که برندی سبب گمراهی و به اشتباه کشیده شدن مشتریان وی شده باشد یا با مشابه آن مشغول به فعالیت باشد ، می توانند با مراجعه به دادگاه ( در نظر داشته باشید باید از دادگاه حوزه فعالیتی خود پیگیری کنید ) نسبت به ارائه دادخواست مبنی بر اقامه دعوا اقدام نماید .

در نهایت این امر در صورتی که دادگاه صلاح بداند ، محصول و کالا هایی که با آن برند می خواهند به توزیع برسند را توقیف می نماید که البته در این وضعیت چندین مسئله مطرح است که بیشتر به آن ها می پردازیم .
توقیف محصول توسط مأمور اجرا و یا مراجع ذی صلاح صورت خواهد گرفت .

در نظر داشته باشید که صاحب برند اگر اقدام به توقیف محصولات فرد مذکور از طریق دستگاه قضایی نماید باید بداند که ضمانت کافی برای این امر را باید داشته باشد .
در این وضعیت فرصت شخص صاحب علامت تجاری محدود است چراکه اگر تا 10 روز بعد از دستور دادگاه اقدامی در حیطه دعاوی علامت تجاری صورت نگیرد ، پس دستور دادگاه مبنی بر توقیف محصولات مربوطه ابطال می گردد .

این در حالی است که شخص صاحب برند باید تمامی خسارت و زیان های وارده به فرد مذکور را پرداخت بنماید .
در طرح این دعاوی شخص مدعی و شاکی نیز می توانند در هر مرحله از اقامه دعوا قرار تأمین دلایل یا توقیف کالا ها یا تقاضا صدور دستور موقت مبنی بر ساخت و یا واردات کالا و محصول مربوطه را نمایند و دادگاه در صورت صلاحدید با آنها توافق کند .

هنگامی که دستور توقیف کالا از سوی دادگاه بنا بر درخواست صاحب برند صادر شد ، صاحب علامت تجاری باید خسارت هایی که ممکن است به فرد متقابل وارد شود و از آن محروم گردد را تضمین کند .

دعاوی علامت تجاری

 دعاوی علامت تجاری در تقلید و تقلب 

در صورتی که شخص قصد بر خراب کردن شهرت و آوازه برند یا علامتی تجاری را داشته باشد در حالی که کالا مزبور سبب گمراهی و انحراف مشتریان گردد ، در این وضعیت نیز فرد صاحب برند می تواند نسبت به طرح اقامه دعوا در دادگاه اقدام نماید .

جعل علامت تجاری و تقلید از این نام و توزیع نمودن کالا ها و اجناس متفرقه و بی کیفیت به جای برند ثبت شده اگر از روی آگاهی باشد یا بالعکس ، دارای حکم های متفاوتی است .

مجازات بهره گیری از علامت تجاری ثبت شده

در قانون تجارت در مورد تقلید و وارد شدن ضرر به صاحبین برند در موارد متعددی قانون طرح شده است .
من جمله این قواعد و ضوابط عبارتند از :

  • شخصی که محصولی غیر اصل و جعلی را توزیع نماید در حالی که قیمت آن را نیز کاهش یا افزایش دهد به سه تا یک سال حبس و همچنین تا 74 ضربه شلاق ( که با توجه به وضعیت فرد و شرایط موجود در نظر گرفته می شود ) محکوم خواهد شد .
  • کسانی که اجناس و اشیاء که به تازگی تولید شده اند ولی با فریب و برخی تغییرات در آن ، محصول را به عنوان کالا عتیقه می فروشند و یا افرادی که جنسی را به جای جنس دیگر عنوان کنند و از نظر تعداد و کیفیت در آن تغییراتی ایجاد کنند و فروخته باشند ، مجازات آن ها تا 74 ضربه شلاق خواهد بود .
  • همچنین اگر شخصی کالایی را به تقلید از روی علامت تجاری ثبت شده یا مشابه آن را که موجب گمراهی و انحراف مشتریان شود را روی محصول و کالاهای خود درج نماید در حالی که عالم به این امر باشد تا 74 ضربه برای او به دنبال خواهد داشت .

ثبت برند تجاری

چه مراجعی به دعاوی علامت تجاری رسیدگی می کنند ؟

اداره مالکیت صنعتی 

ثبت برند تجاری پس از طی مراحل و تنظیم و تسلیم اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی ( اگر از موارد ممنوعیت ثبت علامت که در قانون تجارت عنوان شده است نباشد ) ثبت می شود و در غیر این صورت رد خواهد شد .

علت رد تقاضا به طور کامل باید به متقاضی شرح داده شود و در صورتی که اظهارنامه مربوطه رد شد ، قانون گذار به متقاضی اجازه داده است که تا 10 روز پس از تاریخ ابلاغ امکان اعتراض برای وی فراهم باشد .
فرد متقاضی باید در این مهلت به دادگاه عمومی دادخواست ارائه نماید .

اگر علامت تجاری مربوطه به ثبت رسید ، افرادی که ثبت این علامت به کالا ها و خدمات آنان ضرر وارد می کند و موجبات گمراهی مشتریان شان را فراهم می آورد ، می توانند به ثبت این برند اعتراض نمایند .
این اعتراض در صورتی امکان پذیر است که بیش از 30 روز از تاریخ انتشار آگهی نگذشته باشد .

در این وضعیت به طور کلی دو حالت پیش می آید :

  • اگر فرد درخواست کننده برند پاسخی به اعتراض ندهد به این معناست که اعتراض را پذیرفته است و درخواست خود مبنی بر ثبت برند را پس می گیرد .
  • اگر در خواست کننده ثبت برند ، به اعتراض معترض پاسخ دهد به معنای عدم تمکین می باشد که در این صورت معترض باید در مهلت مربوطه به دادگاه مراجعه و طرح دعوا کند .

دعاوی برند تجاری

دادگاه عمومی

برای رسیدگی به دعاوی علامت تجاری باید به دادگاه هایی که در این رابطه مشخص شده اند و صلاحیت دارند مراجعه نمایید .
اشخاص ذی نفع می توانند اعتراض خود را در مهلت مقرر پس از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به دادگاه عمومی تقدیم نمایند تا در مورد آن تصمیم اتخاذ شود .

مشاوره دعاوی علامت تجاری

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعاوی علامت تجاری و یا ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری و ثبت تغییرات شرکت میتوانید با شماره 02188888849 تماس حاصل فرمایید و یا فرم استعلام را پر نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود.

همچنین میتوانید اخبار و آموزش های مارا در اینستاگرام ثبت ونک دنبال نمایید.